CENTRUM NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH,
Strategia i wizja
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI
Przedmowa
Niniejsze memorandum przedstawia rolę, jaką CNJO UM pragnie odgrywać w procesie internacjonalizacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Nakreśla wizję CNJO, jego ambicje i misję oraz oferowane usługi. Podsumowanie zawiera szereg wniosków i postulatów dla władz uczelni.
Jest niezaprzeczalnym faktem, że liczba studentów polskich korzystających z międzynarodowego programu wymiany studentów oraz liczba zagranicznych studentów ciągle rośnie z racji:
- kształcenia w języku angielskim studentów zagranicznych,
- międzynarodowych kontaktów pracowników uczelni,
- międzynarodowych rozwiązań w ramach Procesu Bolońskiego
- polityki uniwersytetu Medycznego, polegającej na wspieraniu nauczania i badań oraz utrzymywania najwyższych standardów międzynarodowych.
Władze uczelni prezentują ambitne plany dotyczące internacjonalizacji, planując w przyszłości osiągnąć wyższy wskaźnik umiędzynarodowienia studiów oraz poszerzenie kontaktów z zagranicznymi placówkami.
Wstęp
Niniejsze memorandum opisuje rolę, jaką może odgrywać CNJO UM w polityce internacjonalizacji uczelni.
Centralnym założeniem jest tutaj fakt, że CNJO jest dla uczelni centrum eksperckim w zakresie nauczania języków obcych i może wnieść doniosły wkład w rozwój i zakres efektywnych strategii w procesie internacjonalizacji Uniwersytetu Medycznego.
Misja
CNJO aktywnie uczestniczy w procesie stanowienia strategii i jej wdrażania w Uniwersytecie Medycznym w zakresie:
- polityki internacjonalizacji,
- strategii dotyczącej nauczania języków obcych zarówno dla studentów jak i kadry akademickiej.
Cel
CNJO oferuje środowisku uniwersyteckiemu pomoc i wsparcie w zakresie nauczania języków oraz przygotowania prac do publikacji w piśmiennictwie światowym. Zajęcia w CNJO stanowią pomoc w podwyższeniu kompetencji językowych, co przyczynia się do podwyższania poziomu wymiany międzynarodowej studentów, mobilności kadry w obszarze szkolnictwa wyższego lub na międzynarodowym rynku pracy.
Ta pomoc i wsparcie oferowane przez CNJO obejmuje różne formy działania:
- prowadzenie kursów językowych,
- ocenę kompetencji językowych niezbędną w toku postępowania specjalizacyjnego, promocyjnego i procedurach konkursowych,
- usługi tłumaczeń i adjustacji prac naukowych,
- udzielania konsultacji językowych.
Wielojęzyczność
CNJO ma wkład w tworzenie otoczenia, w którym wielojęzyczność staje się faktem. CNJO uznaje fakt, że język angielski - lingua franca nowoczesnego świata powoli przestaje być językiem obcym dla obywateli Europy.
Jednakże CNJO jednocześnie wierzy, że rola wielojęzyczności rośnie. Mając to na uwadze, wspiera naukę języka angielskiego szczególnie dla potrzeb zawodowych, ale także aktywnie popiera nauczanie języków innych niż angielski, organizując zajęcia z języka niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego, hiszpańskiego i włoskiego oraz języka polskiego dla studentów zagranicznych.
CNJO nie jest jedynie aktywne na forum ogólnouczelnianym starając się utrzymywać kontakty ze innymi pokrewnymi placówkami krajowymi i zagranicznymi, organami państwowymi i osobami prywatnymi, przyczyniając się tym samym do krzewienia wielojęzyczności w całym społeczeństwie. Dzięki dwukierunkowemu nastawieniu (zarówno uczelnia, jak i "świat zewnętrzny"), CNJO jest w stanie śledzić rozwój w obu obszarach i w miarę możliwości, korzystać ze zdobytych informacji, by budować porozumienie między szkolnictwem wyższym i gospodarką oraz społeczeństwem.
Proces Boloński
Działalność CNJO przyczynia się również do realizacji celów wymienionych w Traktacie Bolońskim, w szczególności:
- zwiększania mobilności studentów, wykładowców i naukowców,
- stymulowania współpracy w dziedzinie standardów,
- tworzenia europejskiego obszaru edukacyjnego.
Główne zadania:
Usługi oferowane przez CNJO mają na celu zwiększenie potencjału akademickiego i zawodowego studentów i pracowników uczelni.
CNJO UM widzi swoją rolę we wprowadzaniu następujących założeń Procesu Bolońskiego:
CNJO określiło cztery główne zadania w tym zakresie:
Kursy oferowane przez CNJO mają na celu podnoszenie umiejętności niezbędnych w komunikacji w środowisku międzynarodowym, czyli zwiększenie umiejętności w zakresie jęz. angielskiego, polskiego lub innego. CNJO oferuje wysokiej jakości kursy, przy opracowywaniu których używamy najnowszych metod nauczania. CNJO wykorzystuje nowoczesne teorie nauczania i techniki w celu stworzenia programów kursów, dobierania narzędzi edukacyjnych lub tworzenia własnych narzędzi. Kursy prowadzone są przez wyszkolona kadrę lektorów, którzy dbają o ustawiczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych
Nauczanie języków
Nauczanie języków oferowane uczelni przez CNJO charakteryzuje się następującymi celami:
- wkład w efektywność komunikacji i postępy studentów na wszystkich etapach ich studiów w wymiarze i w kontekście międzynarodowym,
- wkład w efektywne wykorzystanie wykładowców, pracowników akademickich i innych pracowników w międzynarodowym środowisku uczelni i w kontekście międzynarodowym,
- zwiększenie mobilności studentów, wykładowców i naukowców w obrębie programów studiów i na rynku pracy.
W swojej działalności CNJO przykłada szczególną wagę do czterech elementów, będących filarami nowoczesnego podejścia do nauczania języków obcych:
Nauczania zgodnego z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ),
Tworzenia bogatego otoczenia procesu dydaktycznego,
Kontekstowego ćwiczenia umiejętności językowych w kontekście,
Respektowania autonomii uczenia się.
Powyższe elementy gwarantują spójne i konsekwentne podejście do nauczania języków obcych, wysoki standard naszych usług oraz indywidualne traktowanie oczekiwań i potrzeb środowiska akademickiego.
Ewaluacja umiejętności językowych
Rosnąca mobilność, którą Uniwersytet Medyczny pragnie promować, pociąga za sobą pomiar umiejętności językowych studentów i pracowników w celu jasnego przedstawienia wyników.
W tym kontekście, CNJO oferuje możliwość ewaluacji ich umiejętności językowych. Dostępnych jest szereg różnych metod stanowiących przejrzysty, wiarygodny i spójny system, którego punkt odniesienia stanowi ESOKJ.
CNJO skupia się na trzech rodzajach ewaluacji:
- testowanie śródroczne - ta forma testu ma na celu sprawdzenie i samouświadomienie postępu w trakcie kursu językowego,
- testowanie końcowe - mające na celu ewaluację postępu oraz podjęcie decyzji o zaliczeniu/niezaliczeniu, zdobyciu punktów kredytowych. W celu zapewnienia maksymalnie wysokiej jakości CNJO zamierza wprowadzić nowe standardy testowania.
- ewaluacja certyfikująca mająca a celu ustalenie poziomu językowego i wystawienie zaświadczenia dla potrzeb zawodowych i akademickich ( specjalizacje w dziedzinie nauk biomedycznych, egzaminy doktorskie, procedury konkursowe i promocyjne, nauczanie w języku angielskim.
Tłumaczenia i weryfikacje
Rosnąca mobilność pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego, ich międzynarodowe kontakty, udział w konferencjach i działalność naukowa wymaga:
- jasnych informacji w języku angielskim, polskim lub innym,
- prowadzenia badań naukowych na poziomie międzynarodowym.
CNJO oferuje tłumaczenia i adjustacje w zakresie języka specjalistycznego, tłumaczenia dokumentów przez grupę wykwalifikowanych pracowników Sekcji Tłumaczeń CNJO.
Internacjonalizacja
CNJO ma na celu przyczynienie się do procesu internacjonalizacji w Uniwersytecie Medycznym. W tym zakresie, CNJO skupia się na następujących punktach.
Punkt1: Mobilność pracowników
Punkt 2: Mobilność studentów
Lektoraty prowadzone przez CNJO pomagają przygotować studentów do działalności zawodowej (indywidualne i zorganizowane praktyki zagraniczne) oraz wymiany międzynarodowej w wielu krajach Europy i poza jej granicami.
W ramach programu Erasmus/Sokrates CNJO organizuje ukierunkowane kursy językowe, których celem jest podniesienie kompetencji językowych, często w połączeniu z interkulturowością, umożliwiających bardziej efektywne komunikowanie się w środowisku akademickim.
CNJO prowadzi również zajęcia z języka polskiego dla studentów zagranicznych, których celem jest nie tylko nauka języka dla potrzeb komunikacyjnych i zawodowych, ale również wprowadzenie elementów kultury polskiej.
Punkt 3: Współpraca międzynarodowa
Od kilku lat CNJO pracuje nad zwiększeniem współpracy na poziomie narodowym - SERMO i międzynarodowym - CercleS (organizacja założona w Strasburgu w 1991 roku, skupiająca około 290 studiów języków obcych, działających w instytucjach akademickich, których najważniejszym zadaniem jest nauczanie języków).
Cele współpracy z europejskimi studiami języków obcych to:
- wymiana wykładowców: wymiana doświadczeń i metod nauczania,
- dzielenie się wiedzą i postępami,
- internacjonalizacja tworzenia kursów,
- tworzenie ponadnarodowych kontekstów nauczania,
- prowadzenie i uczestnictwo w projektach międzynarodowych.