UCHWAŁA nr 102/ 2009
Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
z dnia 23 kwietnia 2009 roku
w sprawie odpłatności studentów za usługi edukacyjne związane z kształceniem
Na podstawie art. 99 ust. 1, 3, 4 w związku z art. 105 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2006 r.) oraz na podstawie §103 ust. 1 i 3 Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi zarządza się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się opłaty za świadczone usługi edukacyjne, zgodne ze standardami kształcenia, dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, związane z kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, zwanym dalej "Uniwersytetem".
§ 2
Wysokość opłat ustala Rektor lub upoważniony przez niego Prorektor ds. Nauczania i Wychowania w oparciu o przewidywane koszty kształcenia.
§ 3
Informacje o wysokości opłat podawane są do wiadomości zainteresowanych przed rozpoczęciem postępowania kwalifikacyjnego.
§ 4
- Opłata w ustalonej wysokości na studiach niestacjonarnych ( wieczorowych) za dany rok akademicki winna być wniesiona na konto właściwego wydziału przed rozpoczęciem każdego semestru, w następujący sposób:
a) pierwsza rata przed rozpoczęciem roku akademickiego (tj. do 30 września),
b) druga rata do 15 lutego.
- Opłata w ustalonej wysokości na studiach niestacjonarnych ( zaocznych ) za dany rok akademicki winna być wniesiona na konto właściwego wydziału w czterech równych ratach, po dwie wpłaty w każdym semestrze, w następujący sposób:
a) pierwsza rata przed rozpoczęciem roku akademickiego (tj. do 30 września),
b) druga rata do 15 grudnia,
c) trzecia rata do 15 lutego,
d) czwarta rata do 15 kwietnia.
- Opłata w ustalonej wysokości dla studentów obcokrajowców za dany rok akademicki winna być wniesiona w całości na konto właściwego wydziału przed rozpoczęciem roku akademickiego.
- Opłata w ustalonej wysokości dla studentów studiujących w języku angielskim winna być wniesiona na konto Uniwersytetu Medycznego w Łodzi:
a) dla studentów rekrutowanych bezpośrednio przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi:
- studenci pierwszego roku do 15 września,
- studenci kolejnych lat: pierwsza rata do dnia 15 października, druga rata do końca lutego,
b) studenci rekrutowani przez Alliance Institute of Medicine:
- pierwsza rata do dnia 31 grudnia,
- druga rata do dnia 31 marca.
§ 5
Warunki odpłatności dla osób podejmujących studia od roku akademickiego 2006/2007 określa umowa zawarta między studentem a Uniwersytetem Medycznym w Łodzi.
Umowa stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.
§ 6
- Nie przewiduje się zwrotu całości ani części pierwszej raty opłaty w przypadku rezygnacji ze studiów w trakcie pierwszego semestru.
- W przypadku nie podjęcia studiów zwracana opłata będzie pomniejszona o 2% z tytułu kosztów administracyjnych.
- W przypadku rezygnacji studenta ze studiów podczas II semestru i kolejnych, zwracana opłata będzie pomniejszona o:
- kwotę odpowiadającą wartości usług edukacyjnych, z których student korzystał w danym semestrze licząc do dnia złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów,
- 2% opłaty z tytułu kosztów administracyjnych.
§ 7
W przypadku uzyskania zgody dziekana na udział awansem w zajęciach następnego roku, student studiów niestacjonarnych jest zobowiązany do wniesienia opłaty za zajęcia w wysokości odpowiadającej wartości usług edukacyjnych, z których będzie korzystał w ramach awansu.
§8
Prorektor ds. Nauczania i Wychowania na udokumentowany wniosek studenta może zwolnić go z obowiązku wniesienia opłaty za dany semestr w całości lub w części, wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty na raty, a także określić inny niż podany wyżej termin wniesienia opłaty.
§ 9
- Studentowi może być przyznana ulga w opłatach w przypadku:
- udokumentowanego zdarzenia losowego istotnie pogarszającego jego sytuację materialną w mijającym lub bieżącym roku akademickim;
- osiągnięcia wybitnych wyników w nauce, to jest uzyskania średniej z poprzedniego roku studiów minimum 4,75.
- Ulga w opłatach za świadczone usługi edukacyjne, którą student może uzyskać w przypadkach określonych w ust. 1, nie może przekroczyć 20% pełnej opłaty obowiązującej na danym kierunku studiów, zgodnie z umową o odpłatne kształcenie.
- Uprawnieni do ubiegania się o ulgę, o której mowa w ust. 2, są studenci, którzy zaliczyli pierwszy rok studiów oraz wywiązali się na dzień składania wniosku z płatności wobec Uniwersytetu w określonych przepisami terminach.
§10
- Wniosek o ulgę w opłacie, wraz z załącznikami, winien zostać złożony w odpowiednim Dziekanacie, na formularzu stanowiącym zalacznik nr 2 do niniejszej Uchwały w celu zaopiniowania przez Dziekana, a następnie przez przedstawiciela Samorządu Studenckiego.
- Po spełnieniu warunków określonych w ust. 1, wnioski o ulgę w opłatach za świadczone usługi edukacyjne przekazywane są do Działu Kształcenia w następujących terminach:
- do dnia 15 września za semestr zimowy,
- do dnia 15 stycznia za semestr letni.
- Wnioski składane po terminie, nie będą przyjmowane.
§ 11
Niedopełnienie przez studenta zobowiązań finansowych wobec Uniwersytetu stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów.
§ 12
Od decyzji Prorektora ds. Nauczania i Wychowania w sprawach objętych niniejszą Uchwałą studentowi przysługuje odwołanie do Rektora Uniwersytetu w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z treścią decyzji.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą obowiązującą od dnia 1 sierpnia 2009 roku.
§ 14
Traci moc Uchwała Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Nr 452/2007 z dnia 15 marca 2007 roku w sprawie odpłatności studentów za zajęcia dydaktyczne.
R E K T O R
Prof. dr hab. n. med. Paweł Górski