Uchwała nr 147/2004
Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia 23 września 2004r.
w sprawie Regulaminu przyznawania odznaczeń Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Na podstawie § 7 ust. 3 Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia 1 lipca 2004 r. uchwala się, co następuje:
§ 1
Uchwala się Regulamin przyznawania odznaczeń Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, będący załącznikiem do nn uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2004 r.
REKTOR
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Prof. dr hab. n.med. Andrzej LEWIŃSKI
REGULAMIN
przyznawania odznaczeń Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
z dnia 23 września 2004r.
wprowadzony Uchwałą Senatu UMŁ Nr 147/2004
I. Zasady ogólne
§ 1
Podstawę prawną niniejszego Regulaminu stanowi Statut Uniwersytetu Medycznego w Łodzi uchwalony w dniu 1 lipca 2004 r. przez Senat Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
§ 2
Regulamin ustala zasady i tryb przyznawania i nadawania odznaczeń Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwanego dalej "Uniwersytetem".
§ 3
Odznaczeniami Uniwersytetu są:
- Odznaka Honorowa "Zasłużony dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi".
- Medale złote i srebrne "Za Zasługi dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi".
§ 4
Senat Uniwersytetu, dla upamiętnienia wydarzeń oraz jubileuszy szczególnie ważnych dla rozwoju Uczelni, może uchwalić inne, okolicznościowe odznaczenia, mające charakter pamiątkowy; są one dalej nazywane "medalami pamiątkowymi".
§ 5
- Odznaka Honorowa "Zasłużony dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi" jest odznaczeniem wyższego rzędu niż Medale "Za Zasługi dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi".
- Tej samej osobie obydwu tych odznaczeń nie można przyznać równocześnie.
§ 6
- Odznaczenia, o których mowa w § 3 nadaje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
- Medale pamiątkowe nadaje Rektor. O nadaniu odznaczenia Rektor informuje Senat na najbliższym posiedzeniu.
§ 7
Odznakę Honorową może otrzymać pracownik Uniwersytetu za :
1. |
Wybitne osiągnięcia w czasie wieloletniej pracy na Uniwersytecie, w szczególności gdy: |
|
a) |
wykazuje się wybitnymi kwalifikacjami zawodowymi uznanymi przez środowiskanaukowe lub zawodowe, |
|
b) |
uzyskuje wzorową ocenę swojej pracy w środowisku, zarówno przełożonych jak i podopiecznych, |
|
c) |
odnosi wyjątkowe zasługi w pracy na rzecz: |
|
|
- |
nauki, |
|
|
- |
dydaktyki, |
|
|
- |
pracy organizacyjnej, |
|
|
- |
poprawy ochrony zdrowia ludności, |
|
|
- |
kształtuje i podnosi kwalifikacje wśród pracowników, |
|
d) |
w szczególny sposób dba o mienie Uniwersytetu. |
2. |
Dokonanie wynalazku, odkrycia lub usprawnienia o dużym znaczeniu dla Uczelni. |
§ 8
Medal "Za Zasługi dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi" może otrzymać:
1. |
Pracownik Uniwersytetu, który wyróżnia się osiągnięciami na rzecz Uczelni, w szczególności: |
|
a) |
przyczynił się do rozwoju Uniwersytetu poprzez działalność na rzecz sprawnego przygotowania jednostek zabezpieczających pracę naukowo-techniczną, administracyjno-techniczną, administracyjno-gospodarczą itp., |
|
b) |
troszczył się o mienie Uniwersytetu, |
|
c) |
przyczynił się do pomnożenia mienia Uniwersytetu, |
|
d) |
wyróżnia się nienaganną opinią, wysoką kulturą osobistą, prawością charakteru i postawą społeczną. |
2. |
Osoba nie będąca pracownikiem Uniwersytetu, która przyczyniła się do rozwoju Uniwersytetu między innymi poprzez: |
|
a) |
pomnażanie mienia Uniwersytetu, |
|
b) |
promowanie Uniwersytetu w kraju lub poza jego granicami, |
|
c) |
obrony dobrego imienia Uniwersytetu. |
§ 9
- Medale pamiątkowe można wręczać z okazji jubileuszu Uniwersytetu lub aktualnych ważnych dla Uniwersytetu wydarzeń zarówno pracownikom, jak i osobom nie będącym pracownikami Uczelni, którzy odgrywają znaczącą rolę w życiu Uniwersytetu Medycznego.
- Wręczenie medalu pamiątkowego nie czyni niemożliwym wręczenia innego odznaczenia Uniwersytetu.
II. Zgłaszanie kandydatów do odznaczeń
§ 10
Prawo wnioskowania o przyznanie odznaczeń, o których mowa w § 3 i w § 4 mają:
a) rektor, prorektorzy i dziekani,
b) kierownicy katedr, klinik i zakładów,
c) dyrektor administracyjny,
d) związki zawodowe działające na terenie Uczelni,
e) samorząd studencki,
f) stowarzyszenia naukowe i społeczne działające na terenie Uczelni.
§ 11
- Wniosek o przyznanie odznaczenia należy składać w Dziale Organizacji Zatrudnienia, który sprawdza poprawność wniosku pod względem formalnym. W przypadku uchybień formalnych, braków czy innych niezgodności, wniosek jest odsyłany do wnioskodawcy w celu uzupełnienia.
- Po sprawdzeniu poprawności wniosku, Dział Organizacji Zatrudnienia przedstawia następnie wniosek Senackiej Komisji ds. Odznaczeń.
§ 12
- Senat Uniwersytetu na początku swej kadencji powołuje Senacką Komisję ds. Odznaczeń.
- Przewodniczącego Komisji mianuje Senat.
- W skład Senackiej Komisji ds. Odznaczeń wchodzą z głosem stanowiącym przedstawiciele związków zawodowych, mających swe jednostki organizacyjne na terenie Uniwersytetu.
§ 13
Zadaniem Senackiej Komisji ds. Odznaczeń jest opracowanie opinii w sprawie wniosków dotyczących wystąpień o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz nadanie odznaczeń Uniwersytetu i przedstawienie tych opinii Senatowi.
III. Tryb pracy Senackiej Komisji ds. Odznaczeń
§ 14
- Komisja opracowuje opinie podczas posiedzenia.
- Posiedzenia Komisji zwołuje Rektor lub z jego upoważnienia Zastępca Dyrektora Administracyjnego ds. Pracowniczych.
- Każdy z członków Komisji ma prawo zapoznania się z wnioskami przed planowanym posiedzeniem.
§ 15
- Posiedzenie Komisji otwiera przewodniczący lub z jego upoważnienia zastępca przewodniczącego i po sprawdzeniu listy obecności, stwierdza o ważności zebrania.
- Posiedzenie Komisji jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim ponad połowa członków.
- Po otwarciu posiedzenia przewodniczący przedstawia uczestnikom wniosek o odznaczenie i informuje kto wniosek zgłasza, o jakie odznaczenie wnioskuje oraz przedstawia uzasadnienie wniosku.
- Po przedstawieniu wniosku poddaje go pod dyskusję uczestników posiedzenia, udzielając im głosu w kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością mogą zabrać głos członkowie Komisji w trybie ad vocem.
- Po wyczerpaniu dyskusji przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.
- Głosowanie w sprawie wniosków -jako personalne -jest tajne.
- Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów, głos rozstrzygający ma przewodniczący Komisji.
- Każdy z członków Komisji może zgłosić do protokółu, także w trybie votum separatum, swe odrębne stanowisko.
- W dalszej części posiedzenia rozpatrywane są następne wnioski o odznaczenia.
- Po wyczerpaniu wszystkich spraw zamieszczonych w porządku posiedzenia przewodni czący
- ogłasza wyczerpanie się porządku obrad,
- ogłasza zamknięcie posiedzenia Komisji.
- Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący.
- Protokół z przebiegu posiedzenia zawiera:
a) wskazanie osoby zwołującej,
b) miejsce odbycia się posiedzenia,
c) datę odbycia się posiedzenia,
d) zaproponowany porządek posiedzenia oraz dostarczone Członkom materiały i projekty uchwał,
e) wskazanie osoby otwierającej i prowadzącej posiedzenie,
f) nazwiska i imiona osób, dla których wnioskowano o odznaczenia,
g) opis przebiegu poszczególnych punktów obrad oraz przebieg dyskusji,
h) wyniki głosowań nad poszczególnymi wnioskami,
i) odrębne stanowiska członków Komisji zgłoszone do protokółu, szczególnie w trybif votum separatum.
- Lista obecności stanowi załącznik do protokółu.
- Rozpatrywane wnioski stanowią załączniki do protokółu.
- Protokół z posiedzenia przewodniczący przekazuje Rektorowi za pośrednictwem Działu Organizacji Zatrudnienia.
IV. Nadanie odznaczeń
§ 16
- Podczas posiedzenia Senatu Uniwersytetu Rektor lub z jego upoważnienia przewodniczący Senackiej Komisji ds. Odznaczeń, przedstawia wniosek o nadanie odznaczenia.
- Przedstawiając wniosek podaje informacje umieszczone w ust. 3 § 15 oraz opinię Senackiej Komisji ds. Odznaczeń. W przypadku zgłoszeń w trybie votum separatum Rektor informuje Senat o takich stanowiskach.
- Po zapoznaniu Członków Senatu z wnioskiem i opinią Senackiej Komisji ds. Odznaczeń, Rektor poddaje wniosek dyskusji. Przebieg dyskusji odbywa się zgodnie z Regulaminem Pracy Senatu.
- Po wyczerpaniu dyskusji dotyczącej wniosku, Rektor poddaje wniosek głosowaniu. Głosowanie jako personalne jest tajne.
- Wynik głosowania decyduje, zgodnie z Regulaminem Prac Senatu, o nadaniu odznaczenia lub odrzuceniu wniosku.
§ 17
- Decyzję o przyznaniu medali pamiątkowych podejmuje Rektor.
- O podjętej decyzji Rektor informuje Senat podczas najbliższego posiedzenia.
V. Wręczenie odznaczenia
§ 18
Nadane odznaczenia wręcza Rektor lub z jego upoważnienia prorektor, podczas uroczystości uniwersyteckich.
§ 19
- Nazwiska osób, którym nadano odznaczenia, umieszcza się w "Honorowej Księdze Osób Wyróżnionych" oraz wpisuje do rejestru osób odznaczonych.
- Nadanie odznaczenia dokumentuje się w aktach osobowych pracownika (studenta) Uniwersytetu.
- O nadaniu odznaczenia Rektor informuje jednostkę zatrudniającą pracownika.
§ 20
Rejestry osób odznaczonych prowadzi Dział Organizacji Zatrudnienia.
VI. Cofniecie odznaczenia
§ 21
Nadane odznaczenie może być odebrane osobom, które:
- działają na szkodę Uniwersytetu,
- dokonały przestępstwa stwierdzonego prawomocnym wyrokiem.
§ 22
- O odebraniu odznaczenia decyduje Senat na wniosek:
a) rektora, prorektorów i dziekanów,
b) kierowników katedr, klinik i zakładów,
c) dyrektora administracyjnego,
d) samorządu studenckiego,
e) stowarzyszeń naukowych i społecznych działających na terenie Uczelni.
- Wniosek przedstawiany Senatowi, musi zawierać opis powodu, dla którego odznaczenie jest odbierane.
§ 22
- O podjęciu przez Senat uchwały odbierającej odznaczenie Rektor informuje daną osobę pisemnie.
- Egzekucję uchwały przeprowadza Dział Organizacji Zatrudnienia.
- Znajdujące się w "Honorowej Księdze Osób Wyróżnionych" oraz w rejestrze osób odznaczonych nazwisko osoby, której odebrano odznaczenie, jest zamazywane w sposób uniemożliwiający jego odczytanie.
- W aktach osobowych niszczy się dokument informujący o wcześniejszym nadaniu odznaczenia.
VII. Postanowienia końcowe
§ 24
Druki legitymacji oraz odznaczenia przechowuje Dział Organizacji Zatrudnienia.
§ 25
Nadzór nad przestrzeganiem zasad dotyczących odznaczeń zawartych w Statucie i mniejszyn Regulaminie sprawuje w imieniu Senatu przewodniczący Senackiej Komisji ds. Odznaczeń.
§ 26
- Niniejszy regulamin może być zmieniony uchwałą Senatu Uniwersytetu, przyjętą n uzasadniony wniosek:
a) Senatu,
b) Rektora,
c) Senackiej Komisji ds. Odznaczeń,
d) związków zawodowych lub stowarzyszeń naukowych czy społecznych, działających na terenie Uniwersytetu.
- O dokonanej przez Senat zmianie Regulaminu Rektor informuje wszystkie jednostki organizacyjne Uniwersytetu.
§ 27
Sprawy nie objęte niniejszym Regulaminem rozstrzygane są w oparciu o Statut Uniwersytetu, zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami postępowania.
§ 28
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Senat Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.