UCHWAŁA nr 288/ 2010
z dnia 30 września 2010 r.
SENATU UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W ŁODZI
w sprawie zasad pobierania opłat za usługi edukacyjne związane z kształceniem na studiach prowadzonych na warunkach odpłatności zarówno w języku polskim jak i w języku obcym
Na podstawie art. 99 ust. 1, 3, 4 w związku z art. 105 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2006 r.) oraz §§17, 18 i 19 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 roku w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz.U. z 2006 roku Nr 190, poz. 1406) §103 ust. 1 i 3 Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi uchwala się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się następujące zasady dotyczące pobierania opłat za usługi edukacyjne związane z kształceniem świadczone zgodnie ze standardami kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia zarówno na studiach prowadzonych na zasadach odpłatności jak również prowadzonych w języku obcym w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, zwanym dalej "Uniwersytetem".
§ 2
Wysokość opłat, o których mowa w §1, określa rektor, w oparciu o przewidywane koszty kształcenia.
STUDIA PROWADZONE W JĘZYKU POLSKIM
§ 3
Ogólne zasady płatności
- Opłaty, o których mowa w §1, na studiach niestacjonarnych ( wieczorowych), winny być wnoszone na konto właściwego wydziału w dwóch równych ratach, w następujących terminach:
a) I rata - przed rozpoczęciem roku akademickiego, tj. najpóźniej do 30 września)*,
b) II rata - najpóźniej do 15 lutego.
- Opłaty, o których mowa w §1, na studiach niestacjonarnych ( zaocznych), winny być wnoszone na konto właściwego wydziału w czterech równych ratach, w następujących terminach:
a) I rata - przed rozpoczęciem roku akademickiego, tj. najpóźniej do 30 września,
b) II rata - do 15 grudnia,
c) III rata - do 15 lutego,
d) IV rata - do 15 kwietnia.
- W przypadku rezygnacji ze studiów student ponosi koszty stanowiące wartość usług edukacyjnych, z których student korzystał do dnia doręczenia decyzji dziekana o skreśleniu z listy studentów;
- Szczegółowe warunki płatności za studia określa umowa zawarta między studentem a Uniwersytetem.
§ 4
Ulgi w opłatach
- Dziekan, na udokumentowany wniosek studenta, może wyrazić zgodę na:
- rozłożenie opłaty na raty,
- odroczenie terminu płatności,
- obniżenie opłaty,
- umorzenie opłaty.
- Od decyzji dziekana w sprawach objętych niniejszą uchwałą studentowi przysługuje odwołanie do prorektora ds. nauczania i wychowania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W przypadku uzyskania zgody dziekana na udział awansem w zajęciach następnego roku, student studiów niestacjonarnych jest zobowiązany do wniesienia opłaty za studia w wysokości odpowiadającej wartości usług edukacyjnych, z których będzie on korzystał w ramach awansu.
§ 5
- Studentowi może być przyznana ulga w opłatach za świadczone usługi edukacyjne, o której mowa w §4 ust. 1 pkt 3 i 4, za okres nie przekraczający 2 semestrów w czasie trwania całego toku studiów, w przypadku:
a) udokumentowanego zdarzenia losowego istotnie pogarszającego jego sytuację materialną w mijającym lub bieżącym roku akademickim;
b) osiągnięcia wybitnych wyników w nauce, to jest uzyskania średniej z poprzedniego
roku studiów minimum 4,75.
- Ulga w opłatach, którą student może uzyskać w przypadkach określonych w §4 ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć 20% pełnej opłaty za rok studiów obowiązującej na danym kierunku studiów, zgodnie z umową o odpłatne kształcenie.
- Uprawnieni do ubiegania się o ulgę, o której mowa w §4 ust. 1 pkt 3 i 4, są studenci, którzy zaliczyli pierwszy rok studiów, a w każdym przypadku, o którym mowa w §4 ust. 1 studenci, którzy w terminie wywiązali się z płatności wobec Uniwersytetu.
§ 6
- Wnioski o ulgę w opłacie za świadczone usługi edukacyjne, wraz z załącznikami, składane są w dziekanacie właściwego wydziału, gdzie są weryfikowane, a następnie przekazywane do samorządu studentów w celu zaopiniowania.
- Po zaopiniowaniu przez przedstawiciela samorządu studentów dziekan wydaje decyzję w sprawie.
- Terminy składania wniosków o ulgę w opłacie za świadczone usługi edukacyjne są następujące:
a) do dnia 26 września na semestr zimowy)**,
b) do dnia 31 stycznia na semestr letni.
- Wnioski składane po upływie terminów określonych w ust. 3, będą rozpatrywane negatywnie.
CUDZOZIEMCY
§ 7
Ogólne zasady płatności
- Cudzoziemcy podejmujący studia na zasadach odpłatności lub podejmujący studia prowadzone w języku obcym wnoszą opłaty za usługi edukacyjne związane z kształceniem na warunkach określonych w zarządzeniu rektora.
- Cudzoziemcy przyjmowani na studia na zasadach odpłatności lub podejmujący studia prowadzone w języku obcym, w pierwszym roku nauki wnoszą opłaty podwyższone o równowartość 200 euro, niezależnie od liczby podjętych kierunków studiów.
- Od opłat wniesionych po upływie terminu pobiera się ustawowe odsetki.
- W przypadku zalegania z opłatami przez okres dłuższy niż 3 miesiące dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
- Cudzoziemiec może wystąpić o zwrot opłaty za naukę w następujących przypadkach:
a) jeżeli otrzymał urlop lub zrezygnował z nauki z powodów zdrowotnych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim;
b)
jeżeli wystąpiły inne ważne, udokumentowane przyczyny losowe, z tym że opłatę za I rok studiów zwraca się w wysokości pomniejszonej o równowartość 200 euro.
§ 8
Ulgi w opłatach
- W przypadku trudnej sytuacji materialnej cudzoziemca lub w przypadku podjęcia przez niego nauki na II kierunku studiów lub kształcenia w innej formie na warunkach odpłatności rektor, na wniosek zainteresowanego, może obniżyć opłatę za studia lub zwolnić z niej całkowicie.
- Cudzoziemcy, którzy spełniają warunki określone w art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o repatriacji, podejmujący w Uniwersytecie studia na zasadach odpłatności, prowadzone w języku polskim, wnoszą opłaty obniżone o 30%.
§ 9
W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach prorektor ds. nauczania i wychowania może wyrazić zgodę na inne, niż określone w niniejszej uchwale, rodzaje ulg w tych opłatach.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą obowiązującą od dnia 1 października 2010 roku.
§ 11
Traci moc Uchwała Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Nr 145/2009 z dnia 25 czerwca 2009 roku w sprawie odpłatności studentów za usługi edukacyjne związane z kształceniem.
REKTOR
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Prof. dr hab. n. med. Paweł Górski
)* w roku akademickim 2010/2011 do 30 października
)** w roku akademickim 2010/2011 do 20 października 2010 roku