UNIWERSYTET MEDYCZNY
w ŁODZI
Zarządzenie Nr 9 / 2010
z dnia 8 luty 2010 r.
Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
w sprawie: ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.
Na podst. § 52 ust. 4 pkt 8 Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia 29.06.2006 r. z późn. zm., oraz art. 234-2371 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298) zarządzam co następuje:
§ 1
Wprowadzam do obowiązkowego stosowania niżej wymienione zasady ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- wypadku - oznacza to wypadek określony w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322),
- wypadku śmiertelnym - oznacza to wypadek, w którego wyniku nastąpiła śmierć w okresie 6 miesięcy od dnia wypadku,
- wypadku ciężkim - oznacza to wypadek, w którego wyniku nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, takie jak : utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub inne uszkodzenie ciała, albo rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu, a także choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie albo trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała,
- wypadku zbiorowym - oznacza to wypadek, któremu w wyniku tego samego zdarzenia uległy co najmniej dwie osoby.
§ 2
- Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.
- Każdy inny pracownik w razie zauważenia wypadku przy pracy powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.
- Przełożony, który otrzyma informację o wypadku przy pracy powinien niezwłocznie powiadomić o tym fakcie, na piśmie, pracownika Inspektoratu BHP Uniwersytetu Medycznego.
§ 3
1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku bezpośredni przełożony pracownika ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
- dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
- uruchomienie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały wstrzymane,
- dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności.
2. Zgodę na uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych lub dokonanie zmian w miejscu wypadku wyraża Rektor UM (Kanclerz) lub w jego imieniu - pracownik Inspektoratu BHP UM, po dokonaniu oględzin miejsca wypadku oraz sporządzeniu, jeśli zachodzi taka potrzeba, szkicu lub fotografii miejsca wypadku.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, w sytuacji zaistnienia wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wyraża Rektor UM lub Kanclerz po uzgodnieniu z właściwym inspektorem pracy i prokuratorem.
4. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku bez uzyskania zgody, o której mowa w pkt 2 i 3, jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
§ 4
Okoliczności i przyczyny wypadku ustala powoływany przez Kanclerza UM zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik Inspektoratu BHP UM oraz społeczny inspektor pracy.
Zespół składa się z dwóch równorzędnych członków bez przewodniczącego. Imienny skład zespołu powołuje Kanclerz UM na wniosek kierownika Inspektoratu BHP UM.
Zespół powypadkowy powoływany jest celem ustalenia przyczyn i okoliczności zgłoszonego wypadku oraz sformułowanie wniosków profilaktycznych.
Ustalenia okoliczności i przyczyny wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonuje pracownik Inspektoratu BHP UM wyznaczony przez kierownika Inspektoratu.
§ 5
1. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn tego wypadku, a w szczególności:
dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych
- mających związek z wypadkiem, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
- jeżeli jest to konieczne sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku,
- wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan zdrowia na to pozwala,
- zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,
- zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,
- zebrać inne dowody dotyczące wypadku,
- dokonać kwalifikacji prawnej wypadku, zgodnie z art.3 ust.1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r.o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych(Dz. U. Nr 199,poz.1673, z późn. zm.),zwanej dalej "ustawą",
- określić wnioski i środki profilaktyczne, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek,
- Zespół powypadkowy jest obowiązany wykorzystać materiały zebrane przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie, jeżeli materiały te zostaną mu udostępnione.
§ 6
1.Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, który miał miejsce na terenie innego zakładu pracy, dokonuje zespół powypadkowy powołany przez Rektora UM, w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek.
2.Pracodawca,na którego terenie miał miejsce wypadek, w którym została poszkodowana osoba będąca pracownikiem Uniwersytetu Medycznego, jest obowiązany w szczególności:
- zapewnić udzielenie pomocy poszkodowanemu,
- zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób określony w § 3 ust.1,
- zawiadomić niezwłocznie o wypadku Kanclerza UM lub pracownika Inspektoratu BHP ,
- udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji i wszechstronnej pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającymi okoliczności i przyczyny wypadku.
3.Na wniosek Kanclerza UM, pracodawca, na którego terenie miał miejsce wypadek pracownika UM,może ustalić okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie dokumentację powypadkową przekazać Kanclerzowi UM lub kierownikowi Inspektoratu BHP UM.
§ 7
- Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, zespół powypadkowy sporządza - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku zwany dalej "protokołem powypadkowym", według wzoru ustalonego przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art.237 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy.
- Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w terminie późniejszym niż określony w pkt 1, wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, wymaga podania przyczyn tego opóźnienia w treści protokołu powypadkowego.
- Zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręcza niezwłocznie Kanclerzowi UM w celu zatwierdzenia.
§ 8
- Członek zespołu powypadkowego ma prawo złożyć do protokołu powypadkowego zdanie odrębne, które powinien uzasadnić.
- W przypadku rozbieżności zdań członków zespołu powypadkowego o zapisie w protokole decyduje Kanclerz UM.
§ 9
- Zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać poszkodowanego z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem.
- Poszkodowany ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym, o czym zespół powypadkowy jest obowiązany pouczyć poszkodowanego.
- Poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy oraz sporządzenia z nich notatek i odpisów oraz kopii.
- Zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać z treścią protokołu powypadkowego członków rodziny zmarłego pracownika, oraz pouczyć ich o prawie zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym.
§ 10
- Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy, albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.
- Do protokołu powypadkowego dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku, a także odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego, jeżeli zostały zgłoszone - stanowiące integralną część protokołu powypadkowego.
§ 11
1. Protokół powypadkowy zatwierdza Kanclerz UM nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia.
2.Kanclerz UM zwraca niezatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu powypadkowego zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół powypadkowy nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu.
3.Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w ust.2,sporządza,nie później niż w terminie 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół powypadkowy niezatwierdzony przez Kanclerza UM.
4.W przypadku, o którym mowa w § 6 ust.3,protokół powypadkowy zatwierdza Kanclerz UM. Przepisy ust.1-3 stosuje się odpowiednio.
§ 12
- Zatwierdzony protokół powypadkowy pracownik Inspektoratu BHP niezwłocznie doręcza poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego - członkom rodziny zmarłego pracownika.
- Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych pracownik Inspektoratu BHP niezwłocznie doręcza właściwemu inspektorowi pracy.
§ 13
Protokół powypadkowy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przechowuje się przez 10 lat.
§ 14
Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zawierający ustalenia naruszające uprawnienia pracownika albo nieprawidłowe wnioski profilaktyczne, może być zwrócony Rektorowi UM ( Kanclerzowi) przez właściwego inspektora pracy, z uzasadnionym wnioskiem o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Przepis § 11 ust.3 stosuje się odpowiednio.
§ 15
- Służba BHP przechowuje dokumentację powypadkową oraz prowadzi rejestr wypadków na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych.
- Rejestr wypadków przy pracy zawiera :
- imię i nazwisko poszkodowanego,
- miejsce i datę wypadku,
- informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego,
- datę sporządzenia protokołu powypadkowego,
- stwierdzenie czy wypadek jest wypadkiem przy pracy,
- datę przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy,
- liczbę dni niezdolności do pracy,
- inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.
§ 16
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
R E K T O R
Prof. dr hab. Paweł Górski
Otrzymują:
Wszystkie jednostki organizacyjne.