Nasz serwis korzysta z plikĂłw cookies, ktĂłrych stosowanie ma na celu uÂłatwienie nawigacji oraz dostosowanie serwisu do preferencji uÂżytkownika. MoÂżliwe jest okreÂślenie warunkĂłw przechowywania lub dostĂŞpu do plikĂłw cookies w przeglÂądarce uÂżytkownika. WiĂŞcej na ten temat dowiesz siĂŞ w dokumencie: Polityka PrywatnoÂści...
Niedokonanie zmian ustawieĂą przeglÂądarki internetowej na ustawienia blokujÂące zapisywanie plikĂłw cookies jest jednoznaczne z wyraÂżeniem zgody na ich zapisywanie.

Zamknij Polityka PrywatnoÂści
Strona archiwalna - repozytorium informacji. Aktualne informacje znajdziesz pod adresem umed.pl

UNIWERSYTET MEDYCZNY                                                                  
w ŁODZI

Zarządzenie Nr 9 / 2010
z dnia 8 luty  2010 r.
Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

 

w sprawie: ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.

 

Na podst. § 52 ust. 4 pkt 8  Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia 29.06.2006 r. z późn. zm., oraz art. 234-2371 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298) zarządzam co następuje:

§ 1

Wprowadzam do obowiązkowego stosowania niżej wymienione zasady ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

§ 2

 

§ 3

1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku bezpośredni przełożony pracownika ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:

2. Zgodę na uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych lub dokonanie zmian w miejscu wypadku wyraża Rektor UM (Kanclerz) lub w jego imieniu - pracownik Inspektoratu BHP UM, po dokonaniu oględzin miejsca wypadku oraz sporządzeniu, jeśli zachodzi taka potrzeba, szkicu lub fotografii miejsca wypadku.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, w sytuacji zaistnienia wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wyraża Rektor UM lub Kanclerz po uzgodnieniu z właściwym inspektorem pracy i prokuratorem.
4. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku bez uzyskania zgody, o której mowa w pkt 2 i 3, jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.

§ 4

Okoliczności i przyczyny wypadku ustala powoływany przez Kanclerza UM zespół powypadkowy, w skład którego  wchodzi pracownik Inspektoratu BHP UM oraz społeczny  inspektor pracy.
Zespół składa się z dwóch równorzędnych członków bez przewodniczącego. Imienny skład zespołu powołuje Kanclerz UM na wniosek kierownika Inspektoratu BHP UM.
Zespół powypadkowy powoływany jest celem ustalenia przyczyn i okoliczności zgłoszonego wypadku oraz sformułowanie wniosków profilaktycznych.
Ustalenia okoliczności i przyczyny wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonuje pracownik Inspektoratu BHP UM wyznaczony przez kierownika Inspektoratu.

§ 5

1. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn tego wypadku, a w szczególności:
dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych

§ 6

1.Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, który miał miejsce na terenie innego zakładu pracy, dokonuje zespół powypadkowy powołany przez Rektora UM, w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek.
2.Pracodawca,na którego terenie miał miejsce wypadek, w którym została poszkodowana osoba będąca  pracownikiem Uniwersytetu Medycznego, jest obowiązany w szczególności:

3.Na wniosek Kanclerza UM, pracodawca, na którego terenie miał miejsce wypadek pracownika UM,może ustalić okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie dokumentację powypadkową przekazać  Kanclerzowi UM lub kierownikowi Inspektoratu BHP UM.

§ 7

§ 8

 

§ 9

 

§ 10

 

§ 11

1. Protokół powypadkowy zatwierdza Kanclerz UM nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia.
2.Kanclerz UM zwraca niezatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu powypadkowego zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół powypadkowy nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu.
3.Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w ust.2,sporządza,nie później niż w terminie 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół powypadkowy niezatwierdzony przez Kanclerza UM.
4.W przypadku, o którym mowa w § 6 ust.3,protokół powypadkowy zatwierdza Kanclerz UM. Przepisy ust.1-3 stosuje się odpowiednio.

§ 12

§ 13

Protokół powypadkowy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przechowuje się przez 10 lat.

§ 14

Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zawierający ustalenia naruszające uprawnienia pracownika albo nieprawidłowe wnioski profilaktyczne, może być zwrócony Rektorowi UM ( Kanclerzowi) przez właściwego inspektora pracy, z uzasadnionym wnioskiem o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Przepis § 11 ust.3 stosuje się odpowiednio.

§ 15

 

§ 16

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

   R E K T O R
   Prof. dr hab. Paweł Górski

 

Otrzymują:
Wszystkie jednostki organizacyjne.

Drukuj stronĂŞ