W uczelniach europejskich, w tym niektórych polskich, obowiązuje system indywidualnej oceny studentów, który jest standardem ułatwiającym studentom udział w programach międzynarodowej wymiany studentów np. Socrates- Erasmus. Jest on także skala porównawcza w razie woli studenta kontynuowania studiów na innej uczelni. Wreszcie umozliwia pewnego rodzaju ocene całego procesu kształcenia.
Zgodność z ECTS (European Credit Transfer System) czyli Europejskim Systemem Transferu Punktów, bo tak właśnie określa się ten standard jest dziś uwzględniana na niektórych polskich uczelniach , w tym na Uniwersytecie Medycznym. Współpracą miedzynarodową i wyjazdami zagranicznymi w UM zajmuje się Sekcja Wspólpracy z Zagranica mieszcząca się w Rektoracie przy al. Kosciuszki 4. Wszystkich zainteresowanych studiami i praktykami zagranicznymi odsyłamy więc do tej instytucji.
Czym jest ECTS? Jest to zespół procedur ulatwiających macierzystej uczelni uznawanie zaliczeń przedmiotów lub okresu studiów odbywanych za granicą dzięki jednolitej punktacji. Podstawowa cechą ECTS jest zasada mówiąca, że uzyskanie przez studenta punktów związane jest jedynie z faktem zaliczenia przedmiotu, nie ma nic wspólnego z otrzymaną oceną. Punktacja ECTS przyporządkowuje każdemu przedmiotowi okresloną liczbę punktów, uwzględniając nakład pracy, jaki wymagany jest do zaliczenia przedmiotu, w stosunku do całkowitego nakładu pracy wymaganego do zaliczenia roku.
Wprowadza podział na przedmioty, do których zaliczenia potrzeba wiekszego wysiłku, są one trudniejsze, oraz na te łatwiejsze i o mniejszym znaczeniu dla głównego toku studiów. Zwrócmy uwagę, że jest to bardzo sprawiedliwy podział, podczas gdy powszechnie dokonuje się arytmetycznego przeliczenia i nijak się to ma do siebie, jeśli ocene z WF zrównuje się np. z anatomia. W ECTS dokumentuje się rzeczywiste osiągniecia studenta, a nie podsumowuje się finalny produkt procesu kształcenia, jakim jest egzamin badz zaliczenie. A przeciez wciaz dyskutowane jest, czy egzamin, nawet składający się z egzaminu praktycznego i teoretycznego, jest obiektywnym sposobem sprawdzenia wiedzy. Chwalebnym, ale wciaż pionierskim, jest więc stosowanie przez profesorów takiego systemu zaliczania przedmiotu, że rozciąga się on na cały okres trwania wykładów i ćwiczeń, a nie sprowadza się do jednego dnia, w którym często od szczęścia, humoru albo po prostu tzw. trafienia w pytanie zależy los egzaminowanego.
W systemie ECTS, oprócz stosowania punktów, duże znaczenie mają informacje o programie zajęć i osiągnieciach studenta w nauce oraz porozumienie o programie zajęć pomiędzy uczelniami i studentem. Jak widać dzięki istnieniu podobnych systemów i możliwości, jakie daje wymiana zagraniczna, możemy mieć wpływ na naszą przyszlość i dla zainteresowanych kształtowaniem swojej przyszłej kariery drogi pozostają otwarte.
Wiecej informacji mozna uzyskac w Internecie pod adresem: europa.eu.int/comm/education/socrates/ects.html lub www.ects.comwww.am.lodz.pl/ects.
System punktowy wyższej uczelni wywodzi się z systemu wprowadzonego już w 1869r przez Charlesa Eliota, Prezydenta Universytetu Harvarda. Systemy punktacji rozpowszechniły się wkrótce na wszystkich kontynentach w ramach tzw. lernfreiheit - ruchu na rzecz wolności nauczania w uniwersytetach. Aktualna odmiana europejska powstała z inicjatywy Komisji Europejskiej UE, w celu ułatwienia współpracy między uczelniami europejskimi. Głównym elementem tej współpracy jest od lat wymiana studentów, której szybki rozwój spowodował konieczność stworzenia wspólnych zasad regulujacych uznawanie okresów studiów odbytych poza uczelnia macierzysta.
ECTS pozwala w sposób jasny i przejrzysty określić zasady odbywania studiów za granica i wymagania konieczne do ich zaliczenia. System daje możliwość porównania programów nauczania, a także ułatwia formalny transfer osiągnieć studenta z jednej uczelni do drugiej. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu punktów ECTS oraz wspólnej skali ocen.